Miesięcznik „Znak”: Szkoła przymusu czy szkoła dialogu? Dylematy pracy nauczyciela. Numer 625 (czerwiec 2007)
O tym, że źle się dzieje w polskiej szkole, nikogo chyba nie trzeba przekonywać. Można, oczywiście, próbować – wzorem instytucji odpowiedzialnych za oświatę – podjąć walkę z bezpośrednimi objawami szkolnej niewydolności: powyrzucać agresywnych uczniów, grzeczniejszym nałożyć mundurki, nauczyć na pamięć i na siłę patriotycznych wierszy… Tylko czy tędy droga? Czy nie trzeba by najpierw spojrzeć na szkołę z nieco szerszej perspektywy? Zbadać źródła jej niewydolności? W numerze czerwcowym proponujemy takie właśnie spojrzenie na szkołę: z perspektywy odpowiedzialności. Odpowiedzialności za bezpieczeństwo, za prawdę, za świadectwo, jakie zostawia po sobie nauczyciel w życiu ucznia. Nie mówimy tu o odpowiedzialności dzieci, które dopiero się jej w szkołach uczą, ale o odpowiedzialności dorosłych – nauczycieli, kuratorów i ministrów. To od nich, a nie od uczniów, zależy poziom polskiej oświaty. Publikujemy także zapis dyskusji o zainstalowaniu w Polsce tarczy antyrakietowej oraz rozmowę z prof. Jerzym Jarzębskim – o powodach, dla których czasem milkną pisarze. Polecamy również tekst Arkadiusza Stempina o turystyce rowerowej, która może stać się okazją do… poprawy stosunków polsko-niemieckich.
Oprawa miękka
Format: 148 x 210 mm
Liczba stron: 184
Wydanie: pierwsze
Data pierwszego wydania: 2007-06-01
ISBN: 0044-488X
Opracowanie graficzne: Olgierd Chmielewski