wydawnictwo znak - Dobrze nam się wydaje

Juan Rulfo

Pedro Páramo

Tłumaczenie: Kalina Wojciechowska

"Pedro Páramo" to klasyka literatury

Juan Preciado, spełniając prośbę umierającej matki, przybywa do miasteczka Comala, aby poznać swego ojca, Pedro Páramo. Zastaje martwe miasteczko, porzucone przez mieszkańców. Historię ojca poznaje dopiero po jego śmierci. Pedro Páramo - kacyk, feudalny pan, który rządził w Comali biczem i gwałtem, narzucał swą wolę sztyletem i szubienicą, a żadna z kobiet nie mogła czuć się bezpieczna w jego towarzystwie. Historia gwałtownika jest jednocześnie historią całego miasteczka, przez które przetoczyła się krwawa rewolucja. Dramatem kobiet i mężczyzn, zaplątanych w sidła śmierci i sytuacje, których korzenie tkwią w naturze i dziejach Meksyku. 

Pedro Páramo to klasyka literatury. Uznawany za prekursora realizmu magicznego, stanowił wzór dla Garcíi Márqueza. To właśnie ta książka zainspirowała go do napisania Stu lat samotności.

Oprawa twarda

Format: 140x205

Liczba stron: 152

Data pierwszego wydania: 2010-03-15

ISBN: 978-83-240-1276-3

Opracowanie graficzne: Kuba Sowiński

Tytuł oryginalny: Pedro Páramo

Tłumaczenie: Kalina Wojciechowska

Materiały o książce

García Márquez wspominając lekturę Pedro Páramo, powiedział:

„Alvaro Mutis wspiął się wielkimi susami na siódme piętro mojego domu z paczką książek pod pachą, wyjął najcieńszą i najkrótszą i powiedział do mnie z uśmiechem: „Przeczytaj to, cholera, i się ucz!”. To było Pedro Páramo. Tej nocy nie mogłem zasnąć, dopóki nie przeczytałem książki dwukrotnie. Nigdy, od tej strasznej nocy, w którą czytałem Przemianę Kafki na nędznej stancji podczas studiów w Bogocie - prawie dziesięć lat wcześniej - nie uległem podobnemu wzruszeniu.”

Jorge Luis Borges

„Pedro Páramo to jedna z najlepszych powieści literatury hiszpańskojęzycznej i literatury w ogóle”.

Susan Sontag

„Powieść Juana Rulfo to nie tylko wielkie dzieło literatury światowej XX wieku, ale książka mająca największe znaczenie dla literatury tegoż wieku”.

tu patroni

Recenzje

W oparach magicznego realizmu
73 32
Jest prawie jak u Hitchcocka. Na początku śmierć, a potem już tylko... więcej śmierci. Na osłodę strachliwemu czytelnikowi można dodać, że co do żadnej z tych śmierci nie ma pewności, iż wydarzyła się naprawdę.
>>> czytaj więcej
W sidłach śmierci i tajemnicy
61 22
Powieść zaczyna się od przedstawienia Juana Preciado, który obiecuje własnej matce leżącej na łożu śmierci, że powróci do miejscowości Comala i odnajdzie tam swojego ojca, którego nigdy nie poznał. Zastaje martwe miasteczko.
>>> czytaj więcej
Życie. Śmierć. I coś pomiędzy
74 21
Juan Rulfo, jakkolwiek określany mianem meksykańskiego klasyka, nie należy chyba do grupy hiszpańskojęzycznych autorów, na których od lat panuje moda. Fakt, że ten prekursor realizmu magicznego inspirował Marqueza, nie wpłynął dotychczas na uzyskanie wśród polskich czytelników takiej niesłabnącej popularności, jaką cieszą się wspomniany Marquez czy na przykład Borges lub Cortazar. Trzeba mieć nadzieję, że ponowne wydanie mikropowieści Pedro Páramo zmieni ten stan rzeczy.
>>> czytaj więcej
Dodaj własną recenzję
Zapraszamy do napisania własnej recenzji, możesz wysłać do nas tekst poprzez formularz.