Wydawnictwo Znak - Dobrze nam się wydaje

01.11.2016

Miesięcznik „Znak" pyta: Czy warto jeszcze wierzyć w Europę?

Europa nie posiada jednej duszy. Jest mieszaniną, efektem wzajemnego splątania wielu odmiennych historii. Żadna z narodowych tożsamości Starego Kontynentu, oddziałujących na siebie przez wieki, nie pozostała w postaci czystej, każda za to dzieli coś z inną, także pozaeuropejską. Polacy nie byliby tym, kim są, bez Niemców, a ci z kolei bez Francuzów i Włochów...

To właśnie świadomość wzajemnego przenikania się i szacunek dla racji dzielonych najbardziej psuje szyki krążącym dziś po Europie widmom terroryzmu, nacjonalizmu i populizmu. Jak nie zmarnować europejskiego kryzysu? Co jest konieczne, by dostrzec, że wzajemnie się potrzebujemy? Czy naszą samoniewystarczalność można przekuć w siłę?

Ponadto:
Co zmieniła akcja „Przekażmy sobie znak pokoju"?
Jakie są konsekwencje zmian klimatycznych?
Co pozwala nam sądzić, że apokalipsa już się rozpoczęła?
Czy teatr w Polsce ma problem z cenzurą?
„Moje dziecko delfin" - opowiadanie Agnieszki Wolny-Hamkało

Wpatrzeni w Europę

Europejskie marzenie przeżywa kryzys, ale też wciąż wyzwala nadzieję. Dlaczego warto wierzyć w Europę? Co wiąże nasze losy i tożsamości? Czego nam brakuje, by zrozumieć, że wzajemnie się potrzebujemy? Jak nie zmarnować europejskiego kryzysu?

W Temacie Miesiąca:
Decentralizowanie Europy
Shalini Randeria (tłum. Marzena Zdanowska)

Pokolenie Europejczyków
Beata Chomątowska

Kruchość
Aleksander Smolar w rozmowie z Michałem Jędrzejkiem

Ponadto w numerze:
O podwodnej sesji rządu Malediwów i poważnych konsekwencjach zmian klimatycznych piszą Julia i Kacper Szuleccy
Niebo nad – felieton Angeliki Kuźniak
Kościół w Polsce wobec dyskryminacji osób LGBT. Dominika Kozłowskao tym, co zmieniła akcja społeczna Przekażmy sobie znak pokoju?
Anna Mateja o historii „Znaku”: Szpalty obalają ustrój
René Girard: Czy zbliża się koniec? Co pozwala sądzić, że apokalipsa już się rozpoczęła i jest dziełem człowieka?
Stacja: Literatura: Moje dziecko delfin – opowiadanie Agnieszki Wolny-Hamkało
Teatr jest przestrzenią lękową. Z czego wynikają kontrowersje wokół teatru w Polsce? Odpowiada: Grzegorz Niziołek